Select Page

Arbejdernes Landsbank

Til kamp mod kønsstereotyper

DATO: 2019

UDFORDRING

Arbejdernes Landsbank har siden 2017 været stolt sponsor af det danske kvindelandshold i fodbold. Sponsoratet har med stor succes været fremhævet i Arbejdernes Landsbank’s lokale afdelinger, i reklamer og på sociale medier.

I marts 2019 kom det danske herrelandshold i fodbold også på bankens sponsorliste.

Det gav Arbejdernes Landsbank nogle udfordringer , på grund af begrænset medieplads og fysisk plads til at promovere sponsoratet i deres filialer.  Skulle de skubbe kvindelandsholdet i baggrunden for at skabe plads til herrernes hold? Herrelandsholdet havde markant flere seere og fans nationalt, men det kunne også blive set som en degradering af kvindernes sponsorat.

Mindshare var nødt til at kommunikere deres sponsorat på en måde, der omfavnede både kvinde- og herrelandsholdene og dermed viste Arbejdernes Landsbank som stolt sponser for begge hold.

LØSNING

Få ting kan samle danskerne som store fodboldøjeblikke. Dem, der oplevede herrelandsholdets sejr i det europæiske mesterskab i 1992, vil altid støtte holdet. Selv danskere uden fodboldinteresse følte den sejr. I 2017 fulgte kvindelandsholdets succes, da de vandt sølv til EM i Holland. Mere end en million seere så kampen, og kvindelandsholdet vandt befolkningens hjerter.

Vi vidste, at kvindesport og kvindebevægelser generelt var en stigende, populær tendens. En degradering af kvindeholdets sponsorat kunne meget vel blive opfattet negativt blandt befolkningen og give dårlig omtale. Dog var mændenes sponsorat også yderst attraktivt og når nu dets omkostninger var så høje, var det nødt til at blive aktiveret.

Så snart vi fik knækket koden, var løsningen simpel. For første gang i historien, var der nogen som sponsorerede ”det danske fodboldlandshold.” Ikke kvindernes hold. Ikke mændenes hold. Hele landsholdet.

For første gang nogensinde skabte vi en reklame til TV, der viste hele landsholdet – både mænd og kvinder sammen som ét hold. I reklamen var alle spillere klædt i røde og hvide fodboldtrøjer, der til sidst i reklamen formede det danske flag. Reklamen symboliserede fællesskab og samarbejde, som er centrale værdier for Arbejdernes Landsbank. Den kunne både ses online og på TV. For at opnå høj relevans blev den vist i forbindelse med EM-kvalifikationsrunderne i september, oktober og november. 

RESULTAT

Reklamen har vist en stærk, kreativ performance i målgruppen, har stort potentiale til at aktivere sponsoratet og har en fremtidig salgs- og brandingappel:

  • Stærk, kreativ total performance (index 171 sammenlignet med Mindshare TV benchmark og index 180 for tidligere TVC)
  • Mere end 80% er enige i reklamens kernebudskaber
  • Mere end 60% finder reklamen troværdig og anderledes fra andre bankers reklamer
  • Mere end 50% ser mere positivt på Arbejdernes Landsbank
  • Hver tredje er mere tilbøjelig til at blive ny kunde i Arbejdernes Landsbank

”Da Mindshare kom til os med ideen kunne vi straks se potentialet. Ideen kommunikerer fællesskab, samarbejde og ligeværd, der er vigtige værdier for os”, 

– Peter Froulund, Branding- & Kommunikationsdirektør , Arbejdernes Landsbank

Er du nysgerrig på at høre mere? Eller har du spørgsmål? Så er du meget velkommen til, at henvende dig til vores Mindshare team!

Pin It on Pinterest

Del denne case