Nordisk influencer program øger markant kendskab og præference for Dyson produkter 

 

DATO: 2019

Partnersamarbejde med 12 influencers på tværs af Norden skabte kvalificeret kendskab og præference for Dysons produkter.

UDFORDRING

Dysons produkter er udviklet og designet af ingeniører med fokus på innovation, og befinder sig i en dyrere priskategori, hvorfor målgruppens forståelse for produkterne og deres teknologi, er essentiel for at kunne konkurrere med billigere brands. Der var her et uudnyttet potentiale i at nå en yngre målgruppe, der skulle få øjnene op for Dysons produkter og forstå, hvad produkterne kan, og hvorfor de er pengene værd.

Den yngre målgruppe foretrækker engagerende indhold og derfor var det vigtigt at vise produkterne i brug, samt at skabe troværdigt og personligt indhold for at øge opmærksomheden og præferencen for Dysons produkter ved brug af influencers.

LØSNING

Influencers blev valgt som kommunikationsmedie eftersom de havde adgang til målgruppen via deres følgere på diverse sociale medieplatforme, hvor de distribuerer indhold.

Her udformede vi en influencer strategi, der havde til hensigt at løfte det kvalificerede kendskab og præference for Dysons produkter. På baggrund af dette udviklede vi et partner program med 12 influencers, der skulle agere ambassadører for Dyson i ét år for at have faste profiler, der personligt repræsenterede Dyson, og som kontinuerligt kunne opbygge troværdighed hos målgruppen.
Der blev udvalgt 3 makro influencers i henholdsvis Sverige, Norge, Finland og Danmark, der bestod af profiler såsom Christina Dueholm, Sandra Willer, Ida Warg, Vanessa Rudjord og Janni Hussi.  
De 12 influencers blev udvalgt ud fra et nøje overvejet datamæssigt grundlag, der skulle sikre at de ramte den rigtige målgruppe og levede op til prædefinerede KPI’er. Hertil var udvælgelsen baseret på en kvalitativ vurdering, der skulle sikre at influenceren passede i Dysons univers, og kunne levere den rette kvalitet, eftersom indholdet skulle være kvalitetsrigt nok til at kunne blive benyttet på Dysons egne kanaler.

Influencer indholdet havde fokus på at vise produkternes kvalitet, den innovative teknologi, samt de personlige erfaringer influenceren havde med produkterne. De fik her frie tøjler til at være kreative for at bibeholde troværdigheden af indholdet, så det ikke fremstod iscenesat og styret.
Gennem YouTube vlogs, blogindlæg og Instagram skabte influencerne indhold, som var involverende, troværdigt og i øjenhøjde med målgruppen ved at vise produkterne på hver deres personlige måde.

RESULTAT

I løbet af ét år resulterede det nordiske partnerprogram i 60+ kampagner og 120+ stykker indhold på tværs af sociale medieplatforme, hvor udvalgt indhold også blev distribueret på Dysons egne kanaler.

Som resultat af grundig influencer udvælgelse, planlæggelse af kampagner og indhold, kreativ briefing, forståelse for målgruppen, og struktureret koordinering formåede det nordiske partnerprogram at løfte det kvalificeret kendskab og præferencen for Dysons produkter.

En præ-postmåling af influencer indhold på en kampagne for Dysons Pure Cool Me luftrenser viste, at brand præference blev løftet til index 121 i Danmark og index 135 i Sverige, og at (aided) brand awareness i Danmark steg til index 115 og i Sverige index 107. Endvidere viste analysen af influencer indholdet på kampagnen en stigning i købevillighed, og at forbrugerne i højere grad forbandt Dyson med innovation.

Resultaterne viser hermed, at kampagnerne har virket effektivt på den yngre målgruppe, og hvorledes influencers kan være et succesfuldt kommunikationsmedie til at løfte brand præference og kvalificeret kendskab.

*Billedet på forsiden er af Christina Dueholm: www.christinadueholm.dk

Har du spørgsmål til casen, eller vil du vide mere om Mindshares Influencer Marketing, så er du velkommen til at kontakte Mindshares Communications Advisor & Project Manager Sarah Fishcer på sarah.fischer@mindshareworld.com.

Er du nysgerrig på at høre mere? Eller har du spørgsmål? Så er du meget velkommen til, at henvende dig til vores Mindshare team!

ADRESSE
Mindshare

Mindshare, Lighthouse

Holmbladsgade 133

2300 København S

Denmark

Telefon

+45 70 22 75 25

E-mail

Henrik Kraglund, Chief Client Officer

henrik.kraglund@mindshareworld.com

COPYRIGHT

 

 

Pin It on Pinterest

Del denne case