Evalueringsmetode viser, at Pepsi Max vandt julen
UDFORDRING
I sodavandskategorien har Coca-Cola i mange år taget ejerskab på mediebilledet omkring juletid. PepsiCo. ønskede at indtage en position i danskernes bevidsthed i julen 2021 med kampagnen ”Pepsi Max Christmas Refreshed”, som skulle trænge igennem til danskerne med en nytænkende og humoristisk tilgang.
Ambitionen var at skabe synlighed og præference for Pepsi Max, og Mindshares opgave var at etablere en evalueringsmetode til at afdække kampagnens succes samt effektivitet i forhold til at indfri disse kampagnemålsætninger.
LØSNING
Vi analyserede kampagnen med afsæt i Mindshares Ad Evaluation Framework, som er baseret på solid evidens for, hvad der skaber effektiv kommunikation. Frameworket er bygget op af fem ”byggesten,” der tilsammen evaluerer en kampagnes effektivitet:
- Dækning/frekvens i målgruppen
- Opmærksomhed til kampagnen
- Identifikation af brandet
- Opfattelse af budskab og kreativ formidling
- Impact på købsintention og/eller brandopfattelse
Vi tilpassede frameworket til at afspejle den internationale kampagnestrategi for Pepsi Max fortolket i en lokal kontekst.
RESULTAT
PepsiCo. fik dokumenteret kampagnens succes i forhold til at skabe impact i den danske målgruppe benchmarket mod tidligere kampagner, og relativt til andre lignende kampagner, ved hjælp af Mindshares Benchmark Database (+1.000 cases i Danmark).
Blandt andet viste analysen, at reklamefilmen scorede dobbelt så godt som benchmark på sin kreative formidling, herunder ’underholdning’ (index 247) og ’synlighed’ (index 186), hvilket manifesterede sig i relativt stor opmærksomhed til kampagnen. Analysen blev således et værdifuldt værktøj til at dokumentere, hvordan kampagnen var lykkedes med at indfri målsætningerne for Pepsi Max.
Er du nysgerrig på at høre mere? Eller har du spørgsmål? Så er du meget velkommen til, at henvende dig til vores Mindshare team!
ADRESSE
Mindshare
Mindshare, Lighthouse
Holmbladsgade 133
2300 København S
Denmark
Telefon
+45 70 22 75 25
Henrik Kraglund, Chief Client Officer
FØLG OS
COPYRIGHT