Falck Sundhedshjælp placerer sig i toppen af markedet

DATO: maj 2021 – januar 2022

Med en evidens- og databaseret tilgang introducerede Falck succesfuldt en helt ny sundhedskategori på det danske marked.

UDFORDRING

Falck har gennem mange år hjulpet tusindvis af ildestedte danskere, når de skulle transporteres med ambulance til hospitalet eller have autohjælp. De senere år er Falck begyndt på at stille nye typer af hjælp til rådighed for danskerne, og i 2021 introducerede Falck “sundhedshjælp” som en helt ny kategori inden for sundhedsordninger.

Udfordringen var at lancere et nyt produkt, som ovenikøbet var en helt ny produktkategori. For hvordan definerer man markedet for en ny produktkategori og sikrer, at markedet forstår, hvad ”sundhedshjælp” indebærer? Og hvordan gør man forbrugerne opmærksomme på, at det er Falck, der står bag det nye produkt, så ambitionen om at blive markedsledende inden for sundhedshjælp bliver en realitet? Det hjalp vi Falck med at blive klogere på.

LØSNING

Mange succesfulde lanceringer bygger på tidligere erfaringer. Vi brugte GroupMs egen lanceringsdatabase til at få indsigt i, hvordan tidligere kampagner for nye produkter var blevet lanceret, og hvad der har virket bedst. Siden 2010 har vi lavet modeller på over 100 lanceringscases og bygget en robust database til at vurdere, hvordan man får mest medieeffekt ud af mediebudgettet til produktlancering.

På baggrund af indsigter fra databasen udviklede vi en integreret medielanceringsstrategi til Falcks sundhedshjælp-kampagne, der skulle køre på både TV, biograf, print og digitale medier. Vi testede løbende de kreative spots i forhold til benchmark og havde pitstops med Falck om, hvilke kreativer der bedst understøttede lanceringen af det nye produkt. Vi trackede og rapporterede brand KPI’er og kampagneeffekten i et Power BI Dashboard, hvor Falck på ugentlig basis kunne følge med i, hvordan kampagnen performede.

RESULTAT

Kombinationen af en evidensbaseret mediestrategi, løbende tracking og pitstops med Mindshare gjorde det muligt at løfte kendskabet til Falck Sundhedshjælp på rekordtid. På under ét år indfriede Falck ambitionen om at løfte det uhjulpne kendskab med indeks 366. Samtidig overhalede Falck den største konkurrent på markedet, Sygesikring Danmark, i kernemålgruppen. Overvejelsesgraden for Falck Sundhedshjælp steg desuden til indeks 216 i samme periode. Falck har således formået ikke alene at lancere et nyt produkt, men tilmed at placere sig i toppen af det nye marked for sundhedshjælp.

Er du nysgerrig på at høre mere? Eller har du spørgsmål? Så er du meget velkommen til, at henvende dig til vores Mindshare team!

ADRESSE
Mindshare

Mindshare, Lighthouse

Holmbladsgade 133

2300 København S

Denmark

Telefon

+45 70 22 75 25

E-mail

Henrik Kraglund, Chief Client Officer

henrik.kraglund@mindshareworld.com

COPYRIGHT

 

 

Pin It on Pinterest

Del denne case