Toiletliv SEO/SEM

 

UDFORDRING

53% af danskere har fra tid til anden lidt af forstoppelse – men mange er bange eller skamfulde for at tale om emnet med andre. Det er et emne med mange myter og forud indfattede holdninger til hvad der virker og hvad der ikke virker. Laxativer bliver som oftest først overvejet som den sidste udvej, når mange andre løsninger er forsøgt.

Sanofi ønskede at vækste 1% over markedets vækst for deres laxativer i 2020. For at gøre det, har Sanofi brug for at nedbryde fordomme og modarbejde manglende viden, omkring et emne som de fleste ikke diskuterer med andre. I stedet for at vente til alt andet er forsøgt, ønsker Sanofi, at man forsøger sig med Dulco produkter på et tidligere stadie, når de første symptomer mærkes – enten alene eller sammen med andre tiltag.

LØSNING

Brugeranalyser foretaget af Sanofi viser, at mange selv søger information om lidelsen, når de rammes af forstoppelse. Derfor var det nærliggende for Mindshare at foreslå en indsats baseret på en holistisk tilgang til SEO og SEM. Formålet var at skabe søgbart indhold, der kunne nedbryde barrierer og give brugbart information om løsninger på forstoppelse, effekt ved behandling såvel som afklaring af forstoppelse som en naturlig del af vores liv, og hvordan man behandler det på et tidligt stadie. Samtidig skulle SEO og SEM spille sammen, fremfor at blive suboptimeret hver for sig.

Når vi ser på SEO, analyserer vi 4 hovedområder: Brugernes adfærd på sitet, autoritet på sitet, indhold og en teknisk analyse af sitet. Ved vores screening fandt vi et stort GAP mellem daværende indhold på hjemmesiden og potentiel trafik, hvis der blev udviklet flere sider. Vi afdækkede søgeadfærden i Google, og fandt frem til relevante søgeord, som der kunne optimeres imod på hjemmesiden. Baseret på søgeordsanalysen, mappede vi søgeord op på nuværende URL’er, og kom med forslag til nye sider. Herefter havde vi baggrund til at kunne producere og optimere indhold til hjemmesiden

RESULTATER

Målet for 2020 var at vækste 1% over markedet. Indtil videre i 2020, ligger Sanofi 8% over markedsvæksten.

Set alene på den organiske trafik, har kampagnen skabt en vækst på 337% hvis vi sammenligner 1H 2020 med 1H 2019, hvor Sanofis hjemmeside og indhold ikke var SEO optimeret. Det er især efter det nye indhold, primært i form af artikler, er begyndt at gå live, at vi ser en massiv stigning i trafik. Og potentialet er enormt. Det er udelukkende Sanofis ressourcer til at grundigt gennemlæse og få faglig godkendelse af indhold, der sætter grænsen for, hvor hurtigt vi kan vækste trafik, og dermed viden om emnet. Men det er også vigtigt at alt indhold er fagligt godkendt af relevante eksperter.

Samtidig kan vi se, at SEO optimerede tekster, giver bedre performance på SEM. Ved at optimere siderne mod de samme søgeord, som der bliver købt ind på via SEM, opnår vi lavere klikpriser. På bare 4 måneder, er klikpriserne dermed faldet med 20%.

Sanofi konkluderer:

 

After Dulcolax’ main competitor came back on the market after almost a year of out-of-stock, we, at Sanofi wanted to keep our leading position in the constipation category. Our Social media campaign has definitely been paying off since Dulcolax managed to increase our sales baseline compared to 2018 when none of the competitors were out of stock.

We are excited to continue working together with Mindshare in this category where taboos and misconceptions are very well present. One of our main objectives is to continuously give informative advice on constipation and digestive health in general and offer the most optimal treatment for each sufferer. This is what we are trying to develop and optimize thanks to our SEO/SEM project with the great team at Mindshare.

Er du nysgerrig på at høre mere? Eller har du spørgsmål? Så er du meget velkommen til, at henvende dig til vores Mindshare team!

Pin It on Pinterest

Del denne case